Laboratoria przyszłości

Nasza szkoła realizuje projekt „Laboratoria przyszłości”.

 

Jest to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech, której celem jest wzmocnienie i uatrakcyjnienie dotychczasowego procesu zdobywania wiedzy i praktycznych umiejętności w tych obszarach przez uczniów. 
    Celem programu jest wsparcie szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM. W ramach Laboratoriów Przyszłości otrzymaliśmy wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego potrzebnego w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności manualnych i technicznych, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, zdolności myślenia matematycznego oraz umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym. 

 

Pozyskane w programie pomoce będą wykorzystywane do wszechstronnego rozwoju naszych uczniów.

 


DRUK 3D

Uczniowie koła 3D mają do dyspozycji nową drukarkę 3D i laptopa zakupione w ramach programu Laboratoria przyszłości. Wykonane na laptopie projekty zostały zrealizowane w formie wydruku. Powstały m.in. breloczki, które zostały przekazane na Andrzejkowy Bal Charytatywny naszej placówki.  #LaboratoriaPrzyszłości 

 

 


W ramach programu Laboratoria Przyszłości nasza szkoła zakupiła drukarkę 3D. Uczniowie uczestniczyli w pokazie możliwości drukarki 3D i dowiedzieli się w jaki sposób działa i co można za jej pomocą wydrukować. Mogli z bliska przyjrzeć się jak powstaje wydruk, tym razem ozdób świątecznych: bombek, choinek, śnieżynek, gwiazdek.  #LaboratoriaPrzyszłości 

 

 


Pierwsze spotkanie z drukiem 3D mają za sobą nasi pierwszoklasiści. Proces wydruku wzbudził w nich duże zainteresowanie.  #LaboratoriaPrzyszłości 

 

 


Uczniowie klas piątych na lekcjach techniki wykorzystali narzędzia i sprzęty zakupione z programu Laboratoria Przyszłości m.in.: nożyczki, igły, naparstki i miary krawieckie. Nauczyli się korzystać z miary i samodzielnie przyszywali guziki.  #LaboratoriaPrzyszłości 

  

 

 


W ramach lekcji techniki, uczniowie klas szóstych wykonali prace wytwórcze – ozdoby świąteczne. Uczniowie dzięki zajęciom praktycznym doskonalą swoje zdolności manualne oraz nabywają doświadczenia w pracy z narzędziami. Dzięki środkom z #LaboratoriaPrzyszłości szkoła zakupiła między innymi bezprzewodowe pistolety do klejenia na gorąco, które wykorzystano przy wykonaniu prac.

 


Uczniowie klas 5 na technice dowiedzieli się z czego powstają materiały włókiennicze, poznali różnice pomiędzy tkaniną a dzianiną. Poznali również znaczenie symboli na metkach odzieżowych, aby rzeczy mogły służyć nam jak najdłużej. W ramach podsumowania, mieli możliwość spróbować swoich sił w prasowaniu ubrań, dzięki zakupionym z programu  #LaboratoriaPrzyszłości  desce do prasowania i żelazku. Oczywiście wcześniej zapoznali się dokładnie z symbolami umieszczonymi na metkach. Dla niektórych uczniów było to nowe doświadczenie, ale jak wiemy, praktyka czyni mistrza.

 


Uczniowie klasy 7a wraz z wychowawczynią przygotowali swoją klasową wigilię w sali techniki. Wykorzystali kuchenki indukcyjne, garnki, patelnie, miski, zastawę stołową oraz inne niezbędne przybory kuchenne tj. chochle, łyżka cedzakowa itp. do przygotowania wigilijnych potraw: barszczu i pierogów zakupione z programu  #LaboratoriaPrzyszłości. Przyszykowane samodzielnie potrawy smakowały zdecydowanie lepiej.

 


Uczniowie klas szóstych zapoznali się z narzędziami i przyrządami do wykonywania pomiarów: suwmiarką, poziomicą, miarą krawiecką i zwijaną, kątomierzem nastawnym, cyrklem traserskim, kątownikiem stolarskim,  zakupionymi z programu  #LaboratoriaPrzyszłości. Mieli okazję do porównania przyrządów używanych na co dzień w szkole, z tymi wykorzystywanymi przez fachowców.

 

 


Zwiedzamy świat za pomocą googli VR zakupionymi z programu  #LaboratoriaPrzyszłości. Na lekcji informatyki uczniowie poznali budowę i zasadę działania googli VR, a następnie przenieśli się w wirtualny świat i zwiedzili m.in. wnętrze wygasłego wulkanu, piramidy w Egipcie, pływali z rekinami a na koniec wybrali się w podróż na Marsa.

 


Jak wiemy, śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Klasa 7a wraz z wychowawcą przygotowała posiłek na ciepło - tosty i grzanki, do tego oczywiście warzywa i herbata. Wykorzystali do tego przedmioty i urządzenia zakupione z programu   #LaboratoriaPrzyszłości toster, deski do krojenia, noże, zastawę stołową. Dania przyrządzone własnoręcznie smakowały wyjątkowo dobrze.

 

Zajęcia w naszej szkole

27 września ekipa Mobilnych Laboratoriów Przyszłości odwiedziła uczniów w naszej szkole. W zajęciach wzięli udział uczniowie klasy czwartej i trzech klas szóstych.

Mobilne Laboratoria Przyszłości realizowane są przy wsparciu Instytutu Badań Edukacyjnych, Ośrodka Rozwoju Edukacji oraz Centrum GovTech.

Zajęcia oparte są na praktycznych działaniach z wykorzystaniem najnowszych technologii. To uzupełnienie tradycyjnego modelu edukacyjnego o najnowocześniejsze rozwiązania edukacyjne z obszaru STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka).  Udział w programie pozwoli na  lepsze przygotowanie młodzieży na technologiczne wyzwania w kolejnych latach edukacji.

 


Uczniowie klas 5 na technice poznali materiały włókiennicze m.in. kordonki, mulinę, włóczkę, wełnę czesankową. Omówili różnice pomiędzy tkaniną a dzianiną. W ramach podsumowania spróbowali swoich sił w wytwarzaniu dzianin. Samodzielna praca na szydełku, początkowo sprawiła trudności, ale po kilku samodzielnie nabranych oczkach, uczniowie złapali bakcyla do robótek ręcznych. 

 

 


Uczniowie klas 5 na technice poznali materiały włókiennicze: ich podział, właściwości, zastosowanie.  
Z całą pewnością nie pomylą już tkaniny z dzianiną.

Pierwszym praktycznym działaniem było przyszywanie guzików, co z pewnością przyda się w przyszłości. Kolejnym etapem było wykorzystanie swoich umiejętności w szyciu ręcznym poznanymi ściegami.  Po zaplanowaniu pracy: narysowaniu projektu, doborze materiału i przyborów, a także ustalić tok czynności, finalnie spod ręki każdego ucznia wyszedł własnoręcznie uszyty pokrowiec na telefon, bądź saszetka / torebka.

 


Uczniowie klas szóstych mogli rozwijać swoje kompetencje społeczne poprzez pracę w zespole, korzystając z klocków konstrukcyjnych GIGO zakupionych w ramach programu #LaboratoriaPrzyszłości. Uczniowie po zapoznaniu się instrukcją wykonywali krok po kroku zadanie. Ćwiczenia z wykorzystaniem klocków pozwalają uczniom zapoznać się z podstawowymi zasadami tworzenia konstrukcji trójwymiarowych, wykorzystując element nauki poprzez zabawę, służą również kształtowaniu wyobraźni przestrzennej i rozwojowi kreatywności uczniów.